Nädal 3: traditsionaalne vs digitaalne meedia

 On keeruline leida valdkonda, mida interneti saabumine rahva kasutusse pole mõjutanud. Ilmselt kõige kasutatum digitaalne haru; ala, mille nimel puutuvad inimesed kõige rohkem oma nutitelefonidega kokku, on meedia ja kõik, mis sellega ka kaasneb. Facebook, Instagram, Snapchat, ajaveebid, reaalajas suhtlemine; loetelu on parasjaolt lõpmatult pikk.

Kui vaadata aega tagasi ainult 40, 30, 20 aastat - mis on kõige rohkem muutunud? Esialgselt tundub nagu kättesaadavus. Kui oli soov uudiseid lugeda ja (eelmise) päevaga põhjalikumalt kursis olla, pidi ootama tellitud ajalehe tänast saabumist. Järgmine valik oli näiteks raadio või telekas, mida pidi eraldi ostma ja õigel ajal eetrit kuulama/vaatama.

Modernselt on tegelikult vaja ainult üht tüüpi riistvara: nutitelefoni. Nutitelefonist saab lugeda digitaalseid artikleid misiganes väljaandelt ja misiganes kellaajal, raadiot saab kuulata ja telekanalitel on üldjuhul ka implementeeritud digitaalse otseülekande võimalus. Lisaks sellele on kohale saabunud ka uut tüüpi meediat ja täielik vabadus seda tarbida: alternatiivne meedia; see tähendab näiteks iga-hommikust videot mingilt YouTube kanalilt, kelle omanik on täiesti tavapärane inimene ja kes ei ole kellegi otseses käsutuses ning on enda formaadi/sisujaotuse ise loonud. Isegi raamatud on digitaalpilvesse jõudnud audiobook meetmel. Kõik need tehnoloogilised uuendused tunduvad inimestele mugavamad kui nende traditsionaalsed vastased, ja seda on näha:


 Ameerika Ühendriikide rahva keskmine ajajaotus päevas digitaalsele vs traditsionaalsele meediale (ajaleht, teler, raamat, raadio...)


See ei ole saladus, et tänapäeval digitaalne meedia trumpab traditsionaalset - eriti noorte seas. Aga kättesaadavuse rohkus on tegelikult traditsionaalsele meediale ka kasulik olnud, kuna üks asi mis väljaannetel ja stuudiotel üle pika aja üles ehitatud on rahva usaldus informatsiooniga.
 
Ilmselt on väga paljud juba kokku puutunud korrektse info leidmise piinadega, kui on äsja toimunud sündmus. Digitaalne meedia on kättesaadav - kohe nii kättesaadav, et kui püstitad mingi probleemi nagu "1+1" siis leidub vastuseid nagu "2", "15", "kartul" ja "√-1". Digitaalselt vastuse leidmine üldjuhul vajab mingisugust ristkontrolli, ja ratsionaalsed inimesed ise mõistavad, et nad ei ole selleks alati võimelised.

Kättesaadavus on traditsionaalse meedia kasuks või hävituseks. Seda usaldust/järjepidevust, mida on aastatega liivatera haaval ehitatud, on vaja säilitada. Digitaalset meediat saab üldjuhul kirjeldada kui kaootiline, ja inimesed on hea meelega nõus sellest vahest ka pausi tegema.

Jagan ka enda poolt kolm lemmikut alternatiivse meedia väljundit, mis käsitlevad filosoofiat, hüpoteetilisi olukordi ja ajaloolist analüüsi:
 

 

 Kasutatud allikad

https://www.statista.com/statistics/565628/time-spent-digital-traditional-media-usa/ 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Nädal 7: Litsentsid; copyleft

Nädal 10: Eric S. Raymond "Kuidas saada häkkeriks"

Nädal 12: Disain tarkvaras